DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ PROJESİ

15.10.2024 151

BİLEN OTURUR ETKİNLİĞİ

Bu oyun yeni öğrenilen kelimelerin kavratılmasında etkin olarak kullanılabilir. Öğretmen, yeni öğrenilen kelimeleri ve bu kelimelerin eş anlamlılarını tahtaya yazmalıdır. Sınıftaki bütün öğrencileri ayağa kaldırmalı ve tahtadaki kelimelerin eş anlamlısını sırayla öğrencilere sormalıdır. Doğru yanıtı veren ayaktaki öğrenci yerine oturur. Tahtadaki bütün kelimelerin eş anlamlıları bulunana kadar etkinlik devam eder.

Bilen oturur etkinliğinin faydaları

  • Öğrencilerin yeni kelimeleri daha kolay öğrenmelerine yardımcı olur.
  • Öğrencilerin aktif katılımını teşvik ederek dikkatlerini sürdürmelerine yardımcı olur.
  • Öğrencilerin kelimelerin eş anlamlılarını öğrenmelerine yardımcı olur.
  • Öğrencilerin kelime dağarcığını geliştirmelerine yardımcı olur.

Bilen oturur etkinliği nasıl yapılır?

“Bilen Oturur” etkinliği oldukça eğlenceli ve etkili bir dil öğrenme yöntemi gibi görünüyor! İşte bu etkinliği uygulamanın adımları:

1.     Kelime Seçimi: Öğretmen, sınıftaki öğrencilere öğrenilmesi gereken yeni kelimeleri belirler. Bu kelimeleri tahtaya yazarak sınıfa gösterir.

2.     Eş Anlamlıları Belirleme: Öğretmen, her kelimenin tahtadaki eş anlamlılarını yazarak açıklar. Öğrencilerle birlikte bu eş anlamlıları konuşarak öğrenme sürecini pekiştirebilir.

3.     Öğrencileri Ayağa Kaldırma: Öğrencilere, öğrenilen kelimelerin eş anlamlılarıyla ilgili sorular sormak için ayağa kalkmalarını söyler.

4.     Sorular Sorma: Öğretmen, tahtadaki her kelimenin eş anlamlısıyla ilgili bir soru sorar. Örneğin, “Bu kelimenin başka bir anlamı nedir?” veya “Eş anlamlısı ne?” gibi sorular sorabilir.

5.     Doğru Cevap Verenlerin Oturması: Doğru cevap veren öğrenci oturur ve diğerleri ayağa kalmaya devam eder.

6.     Devam Etmek: Etkinlik, tahtadaki bütün kelimelerin eş anlamlıları bulunana kadar devam eder. Her doğru cevap sonrasında oturan öğrenci sayısı artar.

Bilen oturur etkinliği için ipuçları:

  • Etkinliği yöneten kişi, etkinliğin amacını ve kurallarını açıkça belirtmelidir.
  • Etkinlik sırasında katılımcıları cesaretlendirin ve destekleyin.
  • Etkinliği daha eğlenceli hale getirmek için, öğrencilere farklı veya ilginç eş anlamlılar vermeyi deneyin.

Bilen oturur etkinliği, öğrencilerin yeni kelimeleri öğrenmelerine ve aktif katılımlarını teşvik ederek dikkatlerini sürdürmelerine yardımcı olabilecek eğlenceli ve etkili bir dil öğrenme yöntemidir.

Bu etkinlik, öğrencilerin hem eş anlamlıları öğrenmelerine hem de aktif bir şekilde katılımlarıyla dikkatlerini sürdürmelerine yardımcı olabilir. Eğlenceli bir öğrenme deneyimi sağlayabilirsiniz!

Orhun Yazıtları’nda Geçen Öz Türkçe Kelimeler

Anda : O anda, orada
Arılmak : Yok olmak
Aymak : Söylemek, demek
Balık : Şehir
Bay : Zengin, varlıklı
Bengü : Ebedi
Bitig : Yazı
Bitimek : Yazmak
Bodun: Boy, kavim, millet
Boşgurmak : Öğretmek, eğitmek
Ermek : Yaşamak, var olmak
Erinç : Gerçek, doğru
Içgın etmek : Terketmek
Kang : Baba
Kamşamak : Titremek, gevşemek
Kıtay : Çin, Çinliler
Öğirmek : Mutlu, memnun olmak
Öğleşmek : Anlaşmak, sözleşmek
Sançmak : Savaşta yenmek, bozguna uğratmak
Yazınmak : Yabancılaşmak

15-10-202415-10-202415-10-202415-10-2024
 

 KUTADGU BİLİG

Kutadgu Bilig okumaları

Kutadgu Bilig okumaları kapsamında okulumuzdaki akıllı tahtalarda Kutadgu Bilig kitabının latin harfleriyle yazılmış olan orijinali ve çevirisi bulunarak öğrencilerce okunmuştur. Böylece öğrenciler atalarımızın yüzyıllar önce belli konularda nasıl düşündükleri hakkında fikir edindiler.

ANLAMINI BUL Etkinliği

Oyun için daha önceden hazırlanan kelimeler öğrencilere verilip evde hazırlık yapmaları istenmiştir. Sonraki gün, hazırlanmış olan bu kelimeler dört kişiden oluşan üç gruba dağıtılmıştır. Eşleştirilen öğrenciler ellerindeki kartlardan rastgele birini seçip karşı gruptaki arkadaşına yöneltmiştir. Bu şekilde devam eden oyun sonrasında en çok kelimenin anlamını bilen grup birinci seçilmiştir.

Anlamını Bul etkinliğinde kullanılan bazı kelimeler okulumuzun B Blok Zemin katındaki bir panoda sergilenmiştir.

Eğlenceli geçen bu etkinlikte öğrenciler dilimizdeki eski Türkçe kelimeleri öğrenmiş ve günümüzdeki kelimelerle karşılaştırma imkanı elde etmişlerdir.

KARE BULMACA

Kare Bulmaca etkinliğinde öğrencilere daha önceden hazırlanmış kelimeler, bulmaca tablosunun içine yerleştirilerek verildi. Bulmacanın boş kalan diğer karelerine ise rastgele harfler yerleştirilerek bulmaca tablosu tamamlandı. Öğrencilerden bulmacanın altına yazılmış olan kelimeleri bulması ve üzerini renkli kalemle çizmesi istendi. Böylece öğrenciler kelimelere odaklanarak kelimeleri tablodan tanıyıp seçmişlerdir.

17-12-202417-12-202417-12-2024